6 zdrojov, odkiaľ majú call centrá vaše telefónne číslo

Aj vám sa už pravdepodobne stalo, že vám telefonuje chlapec alebo dievča z call centra so “skvelou” ponukou na mobilný paušál či kozmetiku. A pýtate sa: odkiaľ majú moje telefónne číslo, veď ja ho mám utajené. Poďme sa pozrieť, kde získavajú call centrá vaše telefónne čísla. Tento prehľad sa týka len fyzických osôb.

LEGÁLNE ZDROJE

1. Telefónny zoznam, Zlaté stránky, internet

Približne 50 % všetkých telefónnych čísiel je možné legálne získať z telefónneho zoznamu, Zlatých stránok alebo nájsť na internete. Aj keď si niekto myslí, že nie je možné, aby som bol vo verejných telefónnych zoznamoch, skutočnosť je často opačná. Ak chcete skutočne vedieť, či je vaše číslo utajené, treba si to overiť u svojho poskytovateľa telefónnych služieb.

2. Nakúpené databázy

Na trhu existujú firmy, ktoré legálne predávajú telefónne čísla. Získavajú ich rôznymi súťažami a hrami, kde súhlasíte so spracovaním osobných údajov a ich poskytnutiu tretej strane na marketingové účely.

3. Klientske databázy

Sú to databázy kontaktov napríklad vašej banky, poisťovne, splátkovej spoločnosti, energetickej firmy alebo vodárne. To znamená, že dodávateľ niektorej z komodít si najme externé call centrum, ktoré vám potom telefonuje.

NELEGÁLNE ZDROJE

4. Odcudzené databázy

Pred pár rokmi unikli niektorým poskytovateľom telefónnych služieb klientske databázy. Dá sa len predpokladať, že ich niekto buď speňažil alebo sa „len“ chcel pomstiť. Údajne sa tieto dáta dali stiahnuť aj na internete.

5. Zneužité databázy

Niektoré spoločnosti údajne zneužívajú zverené databázy, ktoré pre klientov spracovávajú. To znamená, že ak je im poskytnutá klientska databáza okrem určeného účelu ju použijú aj na iné aktivity.

NEUTRÁLNE ZDROJE

6. „Vygenerované“ databázy

Pri tomto type databázy sa ani právnici nezhodnú, že či sa jedná o legálny alebo nelegálny spôsob databázy. Ide o to, že v databáze okrem telefónneho čísla nie je uvedený iný údaj a v takom prípade sa nejedná o osobné údaje. Iný, aj keď skôr etický rozmer má tzv. „kobercové“ telefonovanie klientom.

Článok bol publikovaný 15.10.2014 v Stratégiách.